2 August 2012

PENDAKWAAN RAFIZI BERMOTIF POLITIK

KENYATAAN MEDIA
JABATAN UNDANG-UNDANG & HAK ASASI MANUSIA (JUHAM)
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA
BERTARIKH: 2/8/2012

PENDAKWAAN RAFIZI BERMOTIF POLITIK

JABATAN UNDANG-UNDANG & HAK ASASI MANUSIA, DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA (JUHAM) menempelak sekeras-kerasnya tindakan pendakwaan yang dilakukan oleh Peguam Negara terhadap Rafizi Ramli di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam di bawah Seksyen 97, Akta Institusi Perbankan dan Kewangan (Bafia) kerana mendedahkan tiga akaun kewangan berkaitan National Feedlot Corporation (NFC).

JUHAM menyifatkan pendakwaan yang dilakukan terhadap Rafizi Ramli adalah bersifat pendakwaan terpilih kerana dalam usaha Rafizi Ramli untuk mendedahkan gejala najis rasuah di dalam kerajaan UMNO/BN, beliau pula yang menjadi mangsa keadaan apabila ditangkap dan didakwa di Mahkamah. Penangkapan yang dikenakan terhadap beliau boleh diumpamakan sebagai madu dibalas dengan tuba apabila pendedahan murni beliau terhadap gejala najis rasuah di dalam kerajaan UMNO/BN seharusnya disanjung, namun sebaliknya beliau kini dianggap sebagai pengkhianat Negara.

Malah, Rafizi Ramli seharusnya dilindungi oleh Akta Pemberi Maklumat 2010 yang digubal bertujuan untuk memerangi rasuah dan salah laku lain (kelakuan tidak wajar) termasuk oleh Kerajaan UMNO/BN dengan menggalakkan dan memudahkan Pemberi maklumat membuat pendedahan kelakuan tidak wajar dalam Kerajaan UMNO/BN serta melindungi orang yang membuat pendedahan daripada tindakan yang memudaratkan.

Namun, kini jelas terbukti bahawa Akta Pemberi Maklumat 2010 tersebut hanya sekadar kosmetik dan bertujuan untuk mengaburi mata rakyat seperti pengumuman-pengumuman kosmetik umpamanya pemansuhan ISA yang semata-mata untuk mengembalikan sokongan pengundi kepada UMNO/BN yang semakin terhakis.

Peguam Negara juga yang pada hakikatnya perlu menjalankan tugas dengan amanah dan bersifat berkecuali daripada sebarang pengaruh pemerintah regim UMNO/BN, kini dilihat dengan jelas telah menjadi kuda tunggangan dan talian hayat oleh UMNO/BN untuk menyekat Rafizi Ramli daripada terus membongkar gejala najis rasuah di dalam kerajaan UMNO/BN.

JUHAM juga menempelak pendekatan keras yang digunakan oleh Peguam Negara di dalam kes pendakwaan Rafizi Ramli ini apabila beliau turut digari umpama pelaku kes jenayah berat dan serius seperti pembunuh dan perompak.
Malah, Peguam Negara juga jelas bersifat melampau apabila memohon jaminan sehingga RM100,000.00 dan memohon passport beliau ditahan. Tindakan Peguam Negara ini jelas berbeza dengan pendakwaan-pendakwaan yang dikenakan terhadap kes-kes politik berprofil tinggi yang melibatkan UMNO/BN seperti di dalam kes pendakwaan rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo apabila beliau tidak pun digari ketika dihadapkan untuk pendakwaan di Mahkamah.

Justeru, tindakan pilih kasih yang diamalkan oleh Peguam Negara ini jelas membuktikan terdapat pengaruh yang besar daripada kerajaan UMNO/BN untuk memberikan tekanan kepada Rafizi Ramli bagi tujuan menzalimi dan menganiaya beliau sebagai balasan kepada pendedahan berani beliau yang menelanjangkan najis rasuah yang membarah di dalam kerajaan UMNO/BN.
Oleh itu, JUHAM menyeru dan berharap agar Institusi Kehakiman dapat memberikan layanan dan perbicaraan yang adil kepada Rafizi Ramli agar beliau dapat menggunakan segala saluran undang-undang yang ada untuk membela diri beliau secara adil tanpa mendapat sebarang gangguan dan tekanan daripada Kerajaan UMNO/BN.

Melalui perbicaraan yang adil, ia akan memberikan lonjakan yang positif kepada imej Institusi Kehakiman dan memulihkan tanggapan rakyat yang telah lama menganggap Institusi Kehakiman acap kali dinodai dan dibayangi Kerajaan UMNO/BN.

JUHAM mengucapkan selamat maju jaya kepada Rafizi Ramli dan semoga beliau mendapat keadilan yang sewajarnya.

Ahmad Zamri As’ad Khuzaimi
PENGARAH
JABATAN UNDANG-UNDANG & HAK ASASI MANUSIA (JUHAM)
Dewan Pemuda PAS Malaysia

No comments: