24 April 2012

Peguam Pas Bersedia Bagi Tindakan Semakan Kehakiman Serta Petisyen Pilihanraya



















21 April 2012, Bangi :- Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda Pas Pusat (JUHAM) telah dengan jayanya menganjurkan program Bengkel Sivil Juham Siri 1, (Petisyen Pilihanraya & Semkan Kehakiman) bertempat diBangi Golf Resort pada 21 April 2012 yang lalu.



Program yang disertai lebih 50 orang Peguam pas dari seluruh Malaysia bertujuan memperkukuhkan lagi persiapan peguam PAS di dalam menghadapi pilihanraya umum ke 13 yang bakal tiba dalam bila-bila masa, di masa yang sama memperkasakan lagi *‘legal education’ *peguam PAS yang kini semakin berperanan luas di dalam mempertahankan hak-hak rakyat marhain hari ini.

Program selama sehari ini diisi dengan bengkel yang dikendalikan oleh Pakar Perundangan Serta Undang-Undang Pentadbiran PAS iaitu Saudara Hanipa Maidin dan juga Dr. Zulqarnain Luqman.

Menurut Pengarah Program, Saudara Ahmad Termizi Bin Abdullah, program  ini memberikan  pendedahan khusus kepada peguam PAS berkenaan proses semakan kehakiman dan juga petisyen pilihanraya yang mana merupakan antara proses undang-undang yang penting dalam mengembalikan keadilan dan hak-hak masyarakat awam yang kini banyak ditindas dan dizalimi oleh pemerintah.

Contohnya paling terbaru menganai isu mahasiswa uniMap yang telah dinafikan hak membela diri oleh pihak pentadbiran universiti di dalam perbicaraan jawatankuasa tatatertib yang dilakukan. Maka, proses semakan kehakiman dapat memastikan hak mahasiswa terbabit dapat dikembalikan katanya dan memastikan pihak pentadbiran universiti tidak secara membabi buta dan sewenang wenangnya mencabuli hak-hak mahasiwa.


Program ini juga turut sama menjadi medan bagi peguam PAS membincangkan secara khusus pindaan terbaru kepada Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 yang mana dijangka akan digunakan oleh pihak-pihak tertentu bagi tujuan manipulasi dan penipuan semasa proses pembuangan undi kelak.

No comments: