23 April 2015

PERHIMPUNAN ‪#‎KITALAWAN‬ : JUHAM BANTAH TINDAKAN PENAHANAN KE ATAS BENDAHARI PEMUDA PAS MALAYSIA

KENYATAAN MEDIA
JABATAN UNDANG-UNDANG & HAK ASASI MANUSIA (JUHAM) 
PEMUDA PAS MALAYSIA

Bertarikh : 11/03/2015

PERHIMPUNAN ‪#‎KITALAWAN‬ : JUHAM BANTAH TINDAKAN PENAHANAN KE ATAS BENDAHARI PEMUDA PAS MALAYSIA

1) Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (JUHAM) menyelar proses penahanan Bendahari Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Mohd Fakhrulrazi Mokhtar hari ini di bawah Akta Perhimpunan Aman yang dilihat dilakukan secara tidak wajar dan profesional oleh pihak Polis Di Raja Malaysia (PDRM).

2) Saya bersama dengan Peguam Ariff Azami Hussein dan Azizul Shariman telah hadir bersama Ust Mohd Fakhrurazi Mokhtar ke Balai Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur pada jam 12.30 tengah hari tadi untuk memberi keterangan tentang perhimpunan tersebut. Namun, Ustaz Mohd Fakhrulrazi telah di tahan di Seksyen 143 Kanun Keseksaan dan Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman.

3) JUHAM mempersoalkan penahanan tersebut, dimana tindakan Ustaz Mohd Fakhrulrazi hadir sendiri ke Balai polis Dang Wangi untuk memberi keterangan berkaitan ‘Perhimpunan Kita Lawan’ jelas menunjukkan tahap kerjasama serta komitmen beliau kepada pihak PDRM dalam membantu siasatan.

4) Oleh itu, sewajarnya pihak PDRM tidak perlu kepada menahan lanjut beliau di dalam siasatan tersebut. Tindakan PDRM ini dilihat tidak lebih sekadar kepada memberi tekanan kepada beliau. Justeru itu, JUHAM menggesa agar Ustaz Mohd Fakhrulrazi dilepaskan segera dari tahanan, dimana JUHAM yakin beliau tetap akan memberi sepenuh kerjasama kepada pihak PDRM tanpa memerlukan sebarang tahanan secara langsung kepada beliau dibuat.

5) JUHAM akan mengambil langkah lebih tegas dalam perkara ini, dimana pasukan Peguam JUHAM akan mewakili Ustaz Mohd Fakhulrazi dalam proses reman sekiranya dipohon pihak PDRM dalam tempoh 24 jam ini. Malahan, pasukan Peguam JUHAM juga telah bersiap siaga bagi mewakili beliau sekiranya pendakwaan ke atas beliau di Mahkamah dilakukan kelak.

NOORAZMIR ZAKARIA
Pengarah JUHAM

No comments: