23 April 2015

Kanun Jenayah Syariah: Kini Umno perlu bukti keikhlasan

Kanun Jenayah Syariah: Kini Umno perlu bukti keikhlasan

HISHAM FAUZI | 19 Mac 2015.
Saya mengucapkan sekalung tahniah kepada YAB Ustaz Datuk Menteri Besar di atas pembentangan Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 di Dewan Undangan Negeri Kelantan pada pagi bersejarah 18/3/2015.

Saya juga ingin melahirkan rasa gembira saya melihat sokongan menyeluruh daripada Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan termasuklah daripada pihak pembangkang iaitu dari Umno.
Justeru kini Umno perlu membuktikan keikhlasan mereka menyokong perlaksanaan hudud ini dengan cara segera membuat di Parlimen Malaysia satu pindaan kepada kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) untuk menaikkan bidang kuasa Mahkamah Syariah daripada hanya boleh jatuhkan hukuman maksimum 3 tahun penjara RM5,000 denda dan 6 kali sebatan.

Sebagai langkah yang lebih jauh, Umno juga perlu segera melalui mana-mana menteri mereka membawa usul pindaan kepada Perlembagaan Malaysia agar tiada lagi sebarang pertikaian mengenai keabsahan Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 ini. Ia juga demi memberi jalan seluas-luasnya ke arah pelaksanaan kanun hudud tersebut.

Dengan sokongan berbaur air mata oleh wakil Adun Umno di dalam sidang Dun, sewajarnya PAS tidak perlu membawa sendiri usul pindaan Perlembagaan Persekutuan ke Parlimen melalui 76A. Ini kerana prosedur 76A yang sangat rumit.

Menurut Peraturan Mesyuarat 49 (PM 49); private member's bill yang di bawa perlu diminta izin dewan untuk dibawa. Kemudian ianya perlu beratur mengikut agenda. Menurut PM 14 (1) (p) private member's bill duduk di nombor kedua terakhir selepas semua agenda-agenda kerajaan diselesaikan.
Melihat kepada kepadatan agenda sidang dalam jangka masa sidang yang terhad, dikhuatiri agenda private member's bill ini akan terpaksa diketepikan begitu sahaja kerana ketiadaan masa.

Jika selepas diputuskan oleh dewan dan ianya diizin untuk dibawa ke sidang, usul itu akan diserahkan kepada menteri yang berkaitan menurut PM 49(4) dibaca bersama PM 51. Maka pada masa itu terserahlah kepada menteri itu untuk mengendalikan private member's bill itu.
Selepas itu private member's bill itu akan mengikuti proses yang sama dengan pembentangan bill biasa kerajaan.

Jadi kalau menteri Umno yang membawa pindaan itu sejak dari awal, semua kerumitan ini boleh dielakkan dan akan banyak menjimatkan masa dewan.
Malah, dengan sistem whip yang diamalkan di Malaysia, sokongan keseluruhan Ahli Parlimen Umno juga dapat digemblengkan. Takkanlah ada ahli parlimen dari Umno tak boleh bersetuju dengan usul daripada menteri Umno sendiri.

Sekaranglah masanya. Ayuh Umno! Buktikan keikhlasan titisan airmata mu! - HARAKAHDAILY 19/3/2015
Penulis ialah Timbalan Pengerusi Lajnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia PAS Pusat.

No comments: